Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Plast- och lamineringsteknik, FRDPLA0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Plast- och armeringsmaterialens egenskaper.
  • Egenskaper och risker hos de kemiska material som används vid plast- och lamineringsarbeten.
  • Underhåll och skötsel av maskiner och verktyg, samt de arbetsmetoder som används.
  • Plastningstekniker, till exempel handläggning, sprutläggning och vakuuminjicering.
  • Formvård och förberedande arbeten.
  • Laminering och efterarbeten.
  • Digitala informationssystem.
  • Risker när det gäller miljö, arbetsmiljö, brand och personlig säkerhet.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Beräkning av kostnader, material- och tidsåtgång. Sambandet mellan kvalitet och ekonomi.
  • Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger något exempel på risker med dem. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför i samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift. Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. Eleven använder med viss säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. Eleven drar enkla slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger några exempel på risker med dem. Dessutom beskriver eleven utförligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Eleven använder med viss säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. Eleven drar välgrundade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger flera exempel på risker med dem. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. Eleven gör en genomarbetad planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Eleven använder med säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search