Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Original, reproduktion och prepress (GRAGRR0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Manuella och automatiserade produktionsflöden, kvalitets- och leveransaspekter samt distributionskanaler.
  • Utskrifts- och originalhantering i illustrations-, bildbehandlings- och layoutprogram samt anpassning för publicering via tryckprocesser eller webb.
  • Instruktioner för avlämning av original samt instruktioner för arbetsflöden.
  • Reproduktionsteknik, digital utskjutning och preflight. Reproduktionsprocessen, med utskrifts-, original- och postskripthantering.
  • Fördjupning inom valt tematiseringsområde: 1) Originalproduktion i relevanta grafiska program. 2) Prepressprocessen (från original till mångfaldigandeproduktion). Tematiseringen kan omfatta båda områdena.
  • Relevant fackspråk inom arbetsflöden som gäller original och prepress samt inom valt tematiseringsområde.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika produktionstekniska yrkeskrav och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk teknik och grafiska uttryckssätt att göra och som förekommer i det valda temat. Dessutom beskriver eleven översiktligt de olika arbetsflödesmomenten i original- och prepressprocesserna vart och ett för sig. Eleven redogör översiktligt för skillnader mellan olika produktionsprocesser och för motstridigheter mellan estetiska och tekniska krav.

Eleven visualiserar med viss säkerhet idéer och använder i samråd med handledare relevanta digitala grafiska tekniker och program. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevant arbetsmetodik. Eleven för ett enkelt resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt, utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt samt med utgångspunkt från produktionstekniska lösningar inom original-, reproduktions- och prepressprocessen.

Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska idéer, med viss säkerhet och med tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program. Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller arbetsmetodik, kvalitetskrav och leverenskrav från beställare. I planeringen utgår eleven från den egna produktionssituationen.

Dessutom gör eleven en enkel analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet. I analysen för eleven enkla resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt använder med viss säkerhet några bild- och kommunikationsteorier. Dessutom värderar eleven arbetsprocessen med enkla omdömen. I diskussioner och resonemang använder eleven med viss säkerhet några begrepp och fackspråksuttryck inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika produktionstekniska yrkeskrav och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk teknik och grafiska uttryckssätt att göra och som förekommer i det valda temat. Dessutom beskriver eleven utförligt de olika arbetsflödesmomenten i original- och prepressprocesserna vart och ett för sig och i ett processtänkande från idé till produkt. Eleven redogör utförligt för skillnader mellan olika produktionsprocesser och för motstridigheter mellan estetiska och tekniska krav.

Eleven visualiserar med viss säkerhet idéer och använder efter samråd med handledare relevanta digitala grafiska tekniker och program. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevant arbetsmetodik. Eleven för ett välgrundat resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt, utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt samt med utgångspunkt från produktionstekniska lösningar inom original-, reproduktions- och prepressprocessen.

Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska idéer, med viss säkerhet och med tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program. Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller arbetsmetodik, kvalitetskrav och leverenskrav från beställare. I planeringen utgår eleven från den egna produktionssituationen och kundens önskemål om teknisk kvalitet.

Dessutom gör eleven en analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet. I analysen för eleven välgrundade resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt använder och kombinerar med viss säkerhet några bild- och kommunikationsteorier. Dessutom värderar eleven arbetsprocessen med nyanserade omdömen. I diskussioner och resonemang använder eleven med viss säkerhet flera begrepp och fackspråksuttryck inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika produktionstekniska yrkeskrav och delarna i det grafiska arbetsflödet som har med relevant grafisk teknik och grafiska uttryckssätt att göra och som förekommer i det valda temat. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de olika arbetsflödesmomenten i original- och prepressprocesserna vart och ett för sig och i ett processtänkande från idé till produkt. Eleven redogör utförligt och nyanserat för skillnader mellan olika produktionsprocesser och för motstridigheter mellan estetiska och tekniska krav samt föreslår möjliga lösningar för att balansera motstridiga krav.

Eleven visualiserar med säkerhet idéer och använder efter samråd med handledare relevanta digitala grafiska tekniker och program. I arbetet använder eleven med säkerhet relevant arbetsmetodik. Eleven för ett välgrundat och nyanserat resonemang om sitt val av innehåll och uttryckssätt, utifrån målgrupp, sammanhang och önskad effekt samt med utgångspunkt från produktionstekniska lösningar inom original-, reproduktions- och prepressprocessen.

Eleven planerar och genomför, utifrån grafiska idéer, med säkerhet och med god teknisk och estetisk kvalitet processer och produktioner i relevanta grafiska program. Detta gör eleven inom överenskomna ramar vad gäller arbetsmetodik, kvalitetskrav och leverenskrav från beställare. I planeringen utgår eleven från den egna produktionssituationen och kundens önskemål om teknisk kvalitet samt produktionstekniska lösningar inom valt område.

Dessutom gör eleven en komplex analys av sin produktion, som omfattar såväl processens olika delar som helhetsresultatet. I analysen för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om på vilket sätt delarna bidrar till helhetsresultatet samt använder och kombinerar med säkerhet några bild- och kommunikationsteorier. Dessutom värderar eleven arbetsprocessen med nyanserade omdömen och ger förslag på möjliga optimeringar avseende kvalitet och leveranssäkerhet samt standardisering av arbetsprocessens olika steg. I diskussioner och resonemang använder eleven med säkerhet flera begrepp och fackspråksuttryck inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search