Hela sveriges kurser och ämnen

Kost, måltid och munhälsa, HAAKOS0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Näringsbehov, nutrition och nationella kostrekommendationer.
  • Livsmedelshygien och hantering av livsmedel för bevarande av dess näringsinnehåll.
  • Kulturella aspekter på kost och måltid samt måltidsmiljöns estetiska och psykosociala aspekter.
  • Sambanden mellan kost, levnadsvanor, hälsa och välbefinnande.
  • Balanserad kost och specialkost vid ohälsa, sjukdom och funktionsnedsättning.
  • Functional food, dvs. livsmedel med specifika fysiologiska hälsoeffekter.
  • Tillagning, iordningställande och servering av måltider.
  • Svälj- och matsmältningsbesvär samt anpassning av kosten vid olika sjukdomstillstånd.
  • Munhygien och munvård hos äldre och sjuka.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för människans näringsbehov och ger några exempel på nationella rekommendationer inom området. Dessutom ger eleven några exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring. Eleven redogör översiktligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. Eleven redogör även översiktligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.

Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munvård med ett tillfredsställande resultat. Eleven motiverar översiktligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. Eleven gör även en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med enkla omdömen.

Eleven diskuterar översiktligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer inom området. Dessutom ger eleven flera exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring. Eleven redogör utförligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. Eleven redogör även utförligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier.

Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett tillfredsställande resultat. Eleven motiverar utförligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. Eleven gör även en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade omdömen.

Eleven diskuterar utförligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer på området. Dessutom ger eleven flera exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring. Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier.

Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett gott resultat. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. Eleven gör även en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet på ett yrkesetiskt sätt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.