Hela sveriges kurser och ämnen

Hälso- och sjukvård 1, HAOHAL01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Folkhälsoarbete och hur det kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Frisk- och riskfaktorer och deras påverkan på människors hälsa och livskvalitet, däribland motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Hälso- och sjukvård samt medicinska åtgärder som kan utföras på vårdinrättning eller i hemmet.
  • Etiska frågeställningar inom hälso- och sjukvård.
  • Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras.
  • Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, däribland blodprovstagning och sårvård.
  • Riskfaktorer för trycksår och åtgärder för att förhindra eller minimera risken för trycksår.
  • Rehabilitering, habilitering och egenvård enligt vårdplanering på vårdinrättning eller i hemmet.
  • Uppmärksammande och rapportering av förändringar i människors hälsotillstånd.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
  • Vårdplanering, dess syfte och innehåll.
  • It som hjälpmedel inom hälso- och sjukvård.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Bemötande och kommunikation med hänsyn till individ och kultur.
  • Personcentrerad vård och interprofessionella samarbeten.
  • Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar.
  • Vuxen-HLR (Hjärt-lungräddning) med larm, åtgärder vid luftvägsstopp, stabilt sidoläge.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.

Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Eleven redogör också översiktligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar. Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Dessutom använder eleven, i samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.

Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.

Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Eleven redogör också utförligt för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar. Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Dessutom inspirerar och motiverar eleven med viss säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.

Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ur olika perspektiv och aspekter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för människans reaktioner vid ohälsa och i krissituationer. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar. Arbetet utförs med ett gott resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Dessutom inspirerar och motiverar eleven med säkerhet patienter till rehabilitering eller habilitering samt egenvård. Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med gott resultat.

Eleven utför första hjälpen och hjärt-lungräddning på vuxna med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.