Hela sveriges kurser och ämnen

Hälso- och sjukvård 2, HAOHAL02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
  • Smärta samt farmakologisk och annan smärtbehandling.
  • Etiska frågeställningar i samband med akuta och andra sjukdomar och rätten till en värdig död.
  • Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
  • Hantering av dränage, stomi, kvarliggande respektive intermittent kateter.
  • Assistans vid undersökning och behandling.
  • Pre- och postoperativ vård.
  • Energi-, närings- och vätskebehov vid sjukdom.
  • Vårdplanering, dess syfte, innehåll och genomförande.
  • Symtomlindring vid illamående, kramper, andnöd, oro och ångest.
  • Utvärdering, rapportering och dokumentation av gjorda insatser.
  • Medicinteknisk utrustning.
  • Mobilisering, dess betydelse och effekter samt åtgärder som minskar risken för komplikationer.
  • Betydelsen av bemötande samt kommunikation och samarbete i krissituationer med respekt för individ och kultur.
  • Barn-HLR och S-HLR vuxen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser. Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Dessutom använder eleven, i samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.

Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser. Arbetet utförs med ett tillfredställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med tillfredställande resultat.

Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård- och omsorgsuppgifter samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta och andra sjukdomar.

Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta och andra sjukdomar utifrån lagar och andra bestämmelser. Arbetet utförs med ett gott resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Dessutom använder eleven, efter samråd med handledare, teknisk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med andra med gott resultat.

Eleven utför hjärt-lungräddning för barn och hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal med godkänt resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search