Hela sveriges kurser och ämnen

Hår- och makeupstylist 5, HAVHAR05

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Avancerade och komplexa designtekniker på långa och korta hår med fokus på kvalitet.
  • Makeup och hårstyling på modeller eller kunder inför fotografering och filmproduktion alternativt fotografering och scenframträdande, till exempel teater eller catwalk. I samband med detta behandlas åskådarens möjlighet till tolkning.
  • Fantasimakeup med tillhörande hårstyling på kunder eller modeller.
  • Avancerade och komplexa tekniker och metoder för olika typer av makeup från naturlig till färgstark makeup anpassade efter beställare inom till exempel eventbranschen eller kultur- och upplevelseindustrin.
  • Arbete i projektsammanhang. I samband med det behandlas utveckling av arbetet, effektivisering och kreativitet med resultatets kvalitet i fokus.
  • Möjligheter till utveckling inom yrkesområdet och samarbete med närliggande yrkesgrupper.
  • Detaljerad skiss- och ritteknik för vidare utveckling av idéer samt beskrivning av arbetsprocess och resultat.
  • Användning av färg, form, proportioner och stil för kvalitetshöjning av resultat.
  • Fackspråk, anpassat efter situation och mottagare, till exempel vid kommunikation med bransch, modell och kund.
  • Kommunikation kring arbetsprocessen samt utvärdering och analys av arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
  • Digitala tekniker för marknadsföring och dokumentation av arbetsprocess och resultat.
  • Hygieniskt, ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt samt hur man använder skyddsutrustning.
  • Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
  • Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid kundbehandling, ar­bets­uppgifter och i service­situa­tioner.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tolkar, i samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete. Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet. I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.

I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.

Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag. Under arbetet upptäcker och löser eleven, i samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer. Eleven be­skriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen. Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen. I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer.

Eleven använder, i samråd med handledare, digitala tekniker. Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner. Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.

Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller service­situa­tioner samt motiverar översiktligt sitt agerande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete. Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet. Efter samråd med handledare väljer eleven ma­te­ri­al och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.

I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.

Eleven använder med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag. Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer. Eleven be­skriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen. Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen. I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk.

Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker. Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner. Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.

Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller service­situa­tioner, samt motiverar utförligt sitt agerande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete. Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet. Efter samråd med handledare väljer eleven ma­te­ri­al och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.

I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet beräkningar.

Eleven använder med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag. Under arbetet upptäcker och löser eleven, efter samråd med handledare, eventuella problem som uppkommer. Eleven be­skriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med välgrundade och nyanserade omdömen. Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen. I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk.

Eleven använder, efter samråd med handledare, digitala tekniker. Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner. Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.

Eleven agerar kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- eller service­situa­tioner, samt motiverar utförligt och nyanserat sitt agerande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer