Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Frukost och bufféservering (HOTFRU0)

Information

  • Gå till ämne, Hotell
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2013-03-11
  • Senast ändrad: 2023-07-11
  • Giltig till: 2014-12-31

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

  • Frukostens betydelse för välbefinnande och prestationsförmåga.
  • Frukostvanor i olika länder samt internationella frukostbufféer.
  • Metoder, redskap och utrustning som används vid frukost- och bufféservering.
  • Planering av innehåll och uppdukning samt arbete och logistik vid bufféer i olika sammanhang.
  • Tillagning, beredning och uppläggning av svenska frukosträtter.
  • Bärteknik och avdukning samt rationellt arbetssätt.
  • Ansvarsfull alkoholservering i samband med bufféarrangemang.
  • Planering av rumsservice från beställning till servering.
  • Matsalens miljö och atmosfär.
  • Livsmedel och råvarukvalitet samt hantering och förvaring med hänsyn till ekonomi, kvalitet och miljö.
  • Personlig hygien och ändamålsenlig klädsel.
  • Livsmedelshygien och lagar för livsmedelshantering samt egenkontroll.
  • Service och bemötande, både det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i mötet med gästen.
  • Specialkost med anledning av medicinska, religiösa eller etiska skäl.
  • Kommunikation och samverkan mellan olika avdelningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika arbetsuppgifter och yrkesroller inom frukost- och bufféservering. Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamhetens utveckling samt för verksamheten i olika delar av världen.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området frukost och buffé, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav, samt arrangerar bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven utför arbetet med visst handlag. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hygien, hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika arbetsuppgifter och yrkesroller inom frukost- och bufféservering. Dessutom redogör eleven utförligt för verksamhetens utveckling samt för verksamheten i olika delar av världen.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området frukost och buffé, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav, samt arrangerar bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven utför arbetet med gott handlag. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hygien, hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika arbetsuppgifter och yrkesroller inom frukost- och bufféservering. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamhetens utveckling samt för verksamheten i olika delar av världen.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området frukost och buffé, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav, samt arrangerar bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven utför arbetet med mycket gott handlag. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hygien, hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search