Hela sveriges kurser och ämnen

Våningsservice 3, HOTVÅN03

Information

  • Gå till ämne, Hotell
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2013-03-11
  • Senast ändrad: 2023-07-11
  • Giltig till: 2014-12-31

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

  • Arbetsledning, organisation och planering av våningsarbetet.
  • Utrustning och maskiner för städning samt underhåll av rum och övriga utrymmen.
  • Kontroll av utfört arbete.
  • Personalplanering och upprättande av arbetstidsschema.
  • Inköp av material och externa tjänster.
  • Inredning med tanke på omtanke, design och tillgänglighet för alla.
  • Blommor, dekorationer och annat som förhöjer gästens upplevelse.
  • Miljömärkningar och certifieringar.
  • Betydelsen av ergonomiskt arbete för såväl verksamhet som individ.
  • Arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Hänsyn till gästens integritet och säkerhet i enlighet med föreskrifter och företagets policy.
  • Service och bemötande samt omtanke om gästen inför ankomst och under vistelse.
  • Olika målgrupper och deras skiftande behov.
  • Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt personalplanering och hur arbetstidsschema upprättas. Dessutom ger eleven exempel på någon personalvårdande aktivitetet.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt personalplanering och hur arbetstidsschema upprättas. Dessutom ger eleven exempel på några personalvårdande aktiviteter.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt personalplanering och hur arbetstidsschema upprättas. Dessutom ger eleven exempel på flera personalvårdande aktiviteter.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.

Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.