Hela sveriges kurser och ämnen

Miljö, HVKMIL0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Materials och produkters beståndsdelar och egenskaper.
  • Materials och produkters hantering, funktion och användningsområden.
  • Återanvändning och återvinning av material och produkter.
  • Materials och produkters påverkan på människor och miljö vid användning, framställning och hantering.
  • Material- och produktjämförelse. Hur material och produkter kan ersättas med mer miljövänliga alternativ utifrån användningsområde, egenskaper och önskat resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör översiktligt för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön. Eleven ger några exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör översiktligt för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur hon eller han visar miljöhänsyn i sina val. Eleven beskriver översiktligt hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön. Eleven ger några exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion. Dessutom ger eleven exempel på några alternativa val av material och produkter samt redogör utförligt för hur hon eller han visar miljöhänsyn i sina val. Eleven beskriver utförligt hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat materials och produkters beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt och nyanserat för hur framställning och hantering av material och produkter påverkar miljön. Eleven ger flera exempel på lämpliga material och produkter utifrån deras beståndsdelar och egenskaper samt redogör utförligt och nyanserat för hur man väljer material och produkter med hänsyn till materialens och produkternas olika beståndsdelar och egenskaper och avsett användningsområde och funktion. Dessutom motiverar eleven sina val, ger exempel på några alternativa val av material och produkter samt redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han visar miljöhänsyn i sina val. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur man kan återanvända och återvinna material och produkter, utifrån samband mellan ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Program där kursen förekommer

search