Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Industriell automationsteknik (IDUIND3)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Uppbyggnad och funktion av samt principer för olika typer av automatiserade system.
  • Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med automatiserade system.
  • Talsystem samt uppbyggnad och omvandling mellan talsystem som används i automatiserade system.
  • Tolkning och användning av de logiska grundfunktionerna.
  • Ventilbeteckningar och märkningar samt identifiering av komponenter.
  • Standarder för informationsteknik och säkerhet.
  • Program för simulering av automatiserade processer.
  • Automatiserade systems påverkan på miljö, ekonomi och samhälle.
  • Funktion, egenskaper och symboler hos styrtekniska lösningar där pneumatiska och elektriska komponenter ingår.
  • Hantering och programmering av digitala och analoga in- och utgångar.
  • Programmering, installering, intrimning och driftsättning av enkla och sammanbyggda styrutrustningar med olika automationsmoduler och givare.
  • Analys av befintlig automatiserad process och förslag på förbättringar och optimeringar.
  • Olika typer av scheman, ritningar och annan dokumentation över automatiska system inom valt område. Tolkning av och metoder för framställning av dessa.
  • Förebyggande underhåll samt felsökning och reparation på automatiserade system.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör övergripande för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.

Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för övergripande resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. Eleven planerar och programmerar efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar. Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med säkerhet.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade förslag på åtgärder. Eleven felsöker efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.

Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. Eleven planerar och programmerar självständigt efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar. Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med god säkerhet.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.

Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga och nyanserade resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. Eleven planerar och programmerar självständigt industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar. Vidare dokumenterar eleven utförligt och nyanserat industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med mycket god säkerhet.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.

search