Hela sveriges kurser och ämnen

Industriell PLC-teknik, IDUPLC3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Uppbyggnad och funktion av programmerbara styrsystem, PLC-system, samt de risker som finns vid arbete med dessa.
  • Standarder och begrepp som används inom området.
  • Mät- och reglertekniska begrepp.
  • Vanligt förekommande styrda och reglerade storheter med distribuerade styrsystem.
  • Användning av olika program för simulering av PLC-system i automatiserade processer.
  • PLC-systemens påverkan på miljö, ekonomi och samhälle.
  • Programmering och driftsättning av PLC-system.
  • Planering och utförande av arbete i styr- och reglertekniska anläggningar med distribuerade kontrollenheter eller I/O (input/output).
  • Reglertekniska laborationer med inställning av olika parametrar i regulatorn.
  • Analys av befintlig automatiserad process och förslag på förbättring och optimering.
  • Metoder för felsökning i anläggningar med distribuerade styrsystem.
  • Tolkning och framställning av scheman, ritningar och annan dokumentation av distribuerade styrsystem.
  • Metoder för felsökning på PLC-system med hjälp av scheman, manualer och annan dokumentation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör övergripande för PLC-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt betydelse för automatiserade processer. Vidare redogör eleven övergripande för standarder inom informationsteknik och säkerhet. Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av PLC-system kopplade till en automatiserad process och för övergripande resonemang kring hur PLC-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven genomför efter samråd med handledare planering och programskrivning för PLC-system samt utför ändring och definition av variabler och systemparametrar. Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan PLC-systemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i PLC-system med säkerhet gällande både person och utrustning. Vidare planerar eleven och utför efter samråd med handledare konfiguration och driftsättning av styr- och reglertekniska system.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga PLC-system och ger välgrundade förslag på åtgärder. Eleven felsöker efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i PLC-system. Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta komponenter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för PLC-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt betydelse för automatiserade processer. Vidare redogör eleven utförligt för standarder inom informationsteknik och säkerhet. Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av PLC-system kopplade till en automatiserad process och för utförliga resonemang kring hur PLC-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare planering och programskrivning för PLC-system samt utför ändring och definition av variabler och systemparametrar. Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan PLC-systemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i PLC med god säkerhet gällande både person och utrustning. Vidare planerar eleven och utför självständigt efter samråd med handledare konfiguration och driftsättning av styr- och reglertekniska system.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga PLC-system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i PLC-system. Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta komponenter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för PLC-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt betydelse för automatiserade processer. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för standarder inom informationsteknik och säkerhet. Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av PLC-system kopplade till en automatiserad process och för utförliga och nyanserade resonemang kring hur PLC-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven genomför självständigt planering och programskrivning för PLC-system samt utför ändring och definition av variabler och systemparametrar. Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan PLC-systemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i PLC-system med mycket god säkerhet gällande både person och utrustning. Vidare planerar eleven och utför självständigt konfiguration och driftsättning av styr- och reglertekniska system.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga PLC-system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i PLC-system. Vidare dokumenterar eleven utförligt och nyanserat industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt defekta komponenter.

search