Hela sveriges kurser och ämnen

Industriell robotteknik, IDUROB3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion.
  • Uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem.
  • Robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.
  • Standarder inom robotteknik, till exempel standarder för informationsteknik och säkerhet.
  • Användning av olika program för simulering av robotsystem.
  • Robotsystems påverkan på miljö och ekonomi.
  • Programmering av industrirobotsystem samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
  • Planering, provkörning och kontroll före drifttagning av program i industrirobotsystem.
  • Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med robotsystem.
  • Kommunikation mellan industrirobotsystem och andra enheter, internt och externt.
  • Analys av befintlig automatiserad process med förslag på förbättringar och optimeringar.
  • Skriftlig och muntlig dokumentation av industrirobotcellens funktion, uppbyggnad och program.
  • Förebyggande underhåll samt felsökning och reparation på industrirobotsystem med hjälp av program, manualer och dokumentation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör övergripande för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven redogör även övergripande för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem. Vidare resonerar eleven övergripande kring robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.

Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process. Dessutom resonerar eleven med säkerhet kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven planerar och utför programskrivning efter samråd med handledare för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar. I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare strukturerar eleven efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför med säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade förslag på åtgärder. Eleven felsöker efter samråd med handledare, med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem. Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella industrirobotsystem med både muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta komponenter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven redogör även utförligt för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem. Vidare resonerar eleven utförligt kring robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.

Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process. Dessutom resonerar eleven med god säkerhet för hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven planerar och utför programskrivning självständigt efter samråd med handledare för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar. I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare strukturerar eleven självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför med god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem. Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella industrirobotsystem med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta komponenter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem. Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat för robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.

Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process. Dessutom resonerar eleven med mycket god säkerhet för hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Eleven planerar och utför programskrivning självständigt för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar. I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. Vidare strukturerar eleven självständigt kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt. Eleven genomför med mycket god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.

Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem. Vidare dokumenterar eleven industriella industrirobotsystem på ett utförligt och nyanserat sätt med muntliga, skriftliga och digitala metoder. Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt defekta komponenter.

search