Hela sveriges kurser och ämnen

Logistik 1, INKLOG01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Logistikens roll i företaget.
  • Praktiskt logistik-, lager- och inköpsarbete samt organisering av lager, struktur, utrustning, plockmetoder och arbetsorganisation.
  • Lagerfunktioner, lagerhållning och lagrets olika avdelningar och arbetsuppgifter.
  • Logistikens utveckling.
  • Varans väg från producent till konsument.
  • Varudistribution och distributionssystem.
  • Leveransprocessen, leveransbevakning och kvalitet.
  • Värdeskapande i försörjningskedjan.
  • Lagar och andra bestämmelser.
  • Arbetsmiljö och ergonomi.
  • Miljö- och resurshushållningsfrågor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven översiktligt logistikens utveckling samt redogör översiktligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven översiktligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven utförligt logistikens utveckling samt redogör utförligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med nyanserade omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat logistikens utveckling samt redogör utförligt och nyanserat för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.