Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Kommunikationsnät 2 (INSKOM02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Registreringssystems uppbyggnad samt registrering av telenät enligt olika standarder.
  • Uppbyggnad av och arbetssätt hos komponenter och system i fastighetsnät med fiber och koppar.
  • Uppbyggnad av och arbetsätt hos telefonanläggningar med telefonväxlar samt Telias nät.
  • Planering, installation, driftsättning och registrering av datanät, fastighetsnät och bredbandsnät, med till exempel kopparkabel, fiberkabel och koaxialkabelsystem, samt med hjälp av ritningar och anvisningar.
  • Planering, installation, driftsättning och registrering av enklare teleanläggningar med gemensamt 01-nät med RWC, kallelse och tidsdistribution med hjälp av ritningar och anvisningar.
  • Planering, installation, driftsättning och registrering av säkerhetssystem med brandlarm, inbrottslarm, CCTV och passersystem med hjälp av ritningar och anvisningar.
  • Installation och registrering av anläggningar med korskoppling.
  • Allmän installationsteknik samt vilka konsekvenser felaktiga installationer kan få, till exempel hur signaler påverkas om koaxialkabeln monteras med för liten böjradie.
  • Inmätningsmetoder och mätutrustningar för till exempel fiber- och kopparnät.
  • Anläggningar och metoder för distribution av ljud och tid.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur installationen är tänkt att fungera.

Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften. Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare. Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven söker och reparerar i samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. Dessutom redogör eleven utförligt för hur installationen är tänkt att fungera.

Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften. Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag. Eleven motiverar utförligt sina val. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande och avancerade installationer av kommunikationsnät utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur installationen är tänkt att fungera.

Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande, även avancerade, installationer av kommunikationsnät på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften. Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen. Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search