Hela sveriges kurser och ämnen

Sanitet och tappvatten, INTSAN0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Uppbyggnad och funktion av tappvattensystem från förbindelsepunkt till förbrukningsenhet.
  • Uppbyggnad och funktion av avloppssystem från avloppsenhet till förbindelsepunkt.
  • Styr- och reglertekniska utrustningar och deras grundläggande funktioner inom det tekniska området.
  • Medier i VVS-system och deras påverkan på människor och miljö.
  • Material inom teknikområdet. Egenskaper hos material som skyddar mot inre och yttre korrosion samt uppfyller krav på hygien och hälsa.
  • Framställande av ritningar och arbetsbeskrivningar enligt redovisningsstandarder.
  • Tillverkares och leverantörers monteringsanvisningar vid framtagandet av arbetsbeskrivningar.
  • Dimensionering av tappvattenflöden och omhändertagande av spillvattenflöden.
  • Bygglagstiftning, standarder och installationsregler inom VVS-installationer för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
  • Arbetsmiljöregler inom teknikområdet till skydd för egen och andras säkerhet.
  • Driftsättning, kontroll och dokumentation enligt kvalitetsstyrningssystem och arbetsbeskrivningar.
  • Information till beställare och brukare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt tappvatten- och avloppssystems funktioner, hur dessa utformas och vilka miljö- och hälsokrav som gäller för dem. I beskrivningarna redogör eleven översiktligt för installationernas uppbyggnad inom varje enskilt tekniskt område samt hur dessa samverkar som en helhet. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur produktions-, distributions- och förbrukningsenheter utformas så att hygienkrav uppfylls och olägenheter för människors hälsa undviks.

Eleven redogör översiktligt för de olika mediernas påverkan på material i installationerna samt beskriver översiktligt hur utsläpp påverkar miljön.

Eleven planerar och framställer med viss säkerhet ritningar och arbetsbeskrivningar. I arbetet tillämpar eleven gällande standard för redovisning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet relevanta teorier och tekniska hjälpmedel för att utföra beräkningar. Eleven använder med viss säkerhet regelverk, fakta och leverantörers uppgifter för att verifiera de tekniska installationernas utformning.

Eleven driftsätter system i samråd med handledare samt utför i samråd med handledare kontroller under genomförandet av arbetsuppgiften. Dessutom löser eleven med viss säkerhet problem som uppkommer. Eleven värderar med enkla omdömen sitt resultat.

Eleven gör en enkel bedömning av arbetsmiljön och åtgärdar eventuella avvikelser med tillfredsställande resultat.

Eleven kommunicerar i tal och skrift. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet ett yrkesspråk som är anpassat efter målgruppen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt tappvatten- och avloppssystems funktioner, hur dessa utformas och vilka miljö- och hälsokrav som gäller för dem. I beskrivningarna redogör eleven utförligt för installationernas uppbyggnad inom varje enskilt tekniskt område samt hur dessa samverkar som en helhet. Dessutom redogör eleven utförligt för hur produktions-, distributions- och förbrukningsenheter utformas så att hygienkrav uppfylls och olägenheter för människors hälsa undviks.

Eleven redogör utförligt för de olika mediernas påverkan på material i installationerna samt beskriver utförligt hur utsläpp påverkar miljön.

Eleven planerar och framställer med viss säkerhet ritningar och arbetsbeskrivningar. I arbetet tillämpar eleven gällande standard för redovisning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet relevanta teorier och tekniska hjälpmedel för att utföra beräkningar. Eleven använder med viss säkerhet regelverk, fakta och leverantörers uppgifter för att verifiera de tekniska installationernas utformning.

Eleven driftsätter system efter samråd med handledare samt utför efter samråd med handledare kontroller under genomförandet av arbetsuppgiften. Dessutom löser eleven med viss säkerhet problem som uppkommer. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt resultat.

Eleven gör en välgrundad bedömning av arbetsmiljön och åtgärdar eventuella avvikelser med tillfredsställande resultat.

Eleven kommunicerar i tal och skrift. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet ett yrkesspråk som är anpassat efter målgruppen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat tappvatten- och avloppssystems funktioner, hur dessa utformas och vilka miljö- och hälsokrav som gäller för dem. I beskrivningarna redogör eleven utförligt och nyanserat för installationernas uppbyggnad inom varje enskilt tekniskt område samt hur dessa samverkar som en helhet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur produktions-, distributions- och förbrukningsenheter utformas så att hygienkrav uppfylls och olägenheter för människors hälsa undviks.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för de olika mediernas påverkan på material i installationerna samt beskriver utförligt och nyanserat hur utsläpp påverkar miljön.

Eleven planerar och framställer med säkerhet ritningar och arbetsbeskrivningar. I arbetet tillämpar eleven gällande standard för redovisning. Resultatet av arbetet är gott.

I sitt arbete använder eleven med säkerhet relevanta teorier och tekniska hjälpmedel för att utföra beräkningar. Eleven använder med säkerhet regelverk, fakta och leverantörers uppgifter för att verifiera de tekniska installationernas utformning.

Eleven driftsätter system efter samråd med handledare samt utför efter samråd med handledare kontroller under genomförandet av arbetsuppgiften. Dessutom löser eleven med säkerhet problem som uppkommer. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven gör en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsmiljön och åtgärdar eventuella avvikelser med gott resultat.

Eleven kommunicerar i tal och skrift. I kommunikationen använder eleven med säkerhet ett yrkesspråk som är anpassat efter målgruppen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search