Hela sveriges kurser och ämnen

Laboratorieteknik, INULAB0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Arbetsuppgifter i ett laboratorium inom industritekniska processer, till exempel mottagning av prover, utförande av analyser, dokumentation och rapportering.
  • Tillvägagångssätt vid provtagningar.
  • Faktorer som påverkar val av mätmetoder och analysmetoder för kvalitetskontroll och produktutveckling.
  • Bedömning, hantering och dokumentation av provresultat enligt bestämmelser för toleransvärden.
  • Förädlingsvärden.
  • Systematiskt kvalitetsarbete och dess innebörd för industritekniska processer och produktionsresultat.
  • Uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material.
  • Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsföreskrifter.
  • Kommunikation och samarbete mellan olika målgrupper inom den industritekniska processen, till exempel personalgrupper, leverantörer och kunder.
  • Kemiska begrepp och formler inom teknikområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, provresultat och annan information. Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. Eleven redogör även översiktligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. Dessutom motiverar eleven utförligt sina val.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, provresultat och annan information. Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. Eleven redogör även utförligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Eleven använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk samt samarbetar med andra för att lösa arbetsuppgifter. Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av samarbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer. I planeringen tolkar eleven med säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet tolkar eleven med säkerhet instruktioner, provresultat och annan information. Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet terminologi och fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.