Hela sveriges kurser och ämnen

Riktningsteknik – introduktion, KARRIT0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Verksamhetsområden inom karosseriteknik.
  • Grunderna i karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper.
  • Introduktion till olika reparationsmetoder och sammanfogningstekniker för de olika material som ingår i en fordonskaross.
  • Metoder för ytriktning med handverktyg och måttriktning med lös hydraulik.
  • Mätningsteknik för karosseri, chassi och hjulvinklar.
  • Introduktion till analys och diagnos av skador som underlag för val av reparationsmetod samt kostnadsberäkning.
  • Verktyg och utrustning som används vid bilskadereparationer.
  • Informationsmaterial från olika fordonstillverkare och fordonsdatabaser, verkstadshandböcker samt manualer på svenska och engelska.
  • Begränsningar av det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt. Skyddsutrustning, faror, olyckssamband och riskbedömning av egen och omgivande verksamhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. Dessutom beskriver eleven översiktligt karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper.

Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkla skadereparationsarbeten. Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. Dessutom beskriver eleven utförligt karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkla skadereparationsarbeten. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer skadereparationsarbeten. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer diagnostik och kostnadsberäkningar. I arbetet använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.