Hela sveriges kurser och ämnen

Skadebesiktning och produktionsflöde, KARSKA0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skadevärdering och kalkyl med och utan datorstöd.
  • Chassi- och karosserikonstruktioner samt deras uppbyggnad och funktion. Olika plastmaterial, aluminium och olika stålkvaliteter samt deras sammanfogningsmetoder i syfte att utföra kalkyler.
  • Friläggning av skada, skadediagnos och val av reparationsmetod med hänsyn till tekniska och ekonomiska villkor. Bedömning av direkt och indirekt skada.
  • Mätning av chassi och karosseri med mekaniska och elektroniska mätsystem samt utvärdering av mätprotokoll.
  • Arbetsplanering i skadeverkstaden i syfte att optimera produktionsflödet. Planering av reparationsarbete, beställning av reservdelar och samverkan mellan plåt och lack. Färdigställande av fordon efter lackering samt slutkontroll av reparation med utgångspunkt i att skapa ett bra flöde i skadeverkstaden.
  • Samverkan och kommunikation på ett yrkesmässigt sätt mellan bilskadereparatör, verkstad, försäkringsbolag och försäkringstagare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.

Eleven planerar och utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel skadebesiktning och enkla kostnadsberäkningar. Dessutom planerar och utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel skadediagnos och väljer reparationsmetod. I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll. Eleven arbetar till viss del systematiskt för att optimera produktionsflödet.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer skadebesiktning och kostnadsberäkningar. Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer skadediagnos och väljer reparationsmetod. I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll. Eleven arbetar systematiskt för att optimera produktionsflödet.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad skadebesiktning och avancerade kostnadsberäkningar. Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad skadediagnos och väljer reparationsmetod. I arbetet använder eleven med säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll. Eleven arbetar systematiskt för att optimera produktionsflödet.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material. Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.