Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Småreparationer – karosseri (KARSMA0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder och användningsområden för småreparationer inom karosseri.
  • Bedömning av skador för val av reparationsmetod.
  • Diagnostisering och kostnadsberäkning av skador för småreparationer.
  • Reparation av olika fordonsdetaljer med användning av utrustning för småreparationer.
  • Riktning av mindre plåtskador utan demontering och omlackering.
  • Reparation och återställning av inredningsdetaljer av läder, plast och vinyl.
  • Reparation av stenskott och skador på vindrutor.
  • Manualer och digitala informationssystem.
  • Facktermer.
  • Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika metoder och användningsområden för småreparationer inom karosseri. Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer riktning av mindre plåtskador utan demontering och omlackering. Eleven utför också i samråd med handledare i bekanta situationer andra småreparationer på olika chassi och inredningsdetaljer. Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador.

Eleven använder och underhåller med viss säkerhet verktyg och utrustning i reparationsarbetet. Eleven använder med viss säkerhet manualer samt digitala informationssystem i sitt arbete. Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika metoder och användningsområden för småreparationer inom karosseri. Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer riktning av mindre plåtskador utan demontering och omlackering. Eleven utför också efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer andra småreparationer på olika chassi och inredningsdetaljer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador.

Eleven använder och underhåller med viss säkerhet verktyg och utrustning i reparationsarbetet. Eleven använder med viss säkerhet manualer samt digitala informationssystem i sitt arbete. Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika metoder och användningsområden för småreparationer inom karosseri. Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta men även nya situationer riktning av mindre plåtskador utan demontering och omlackering. Eleven utför också efter samråd med handledare i bekanta men även nya situationer andra småreparationer på olika chassi och inredningsdetaljer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta men även nya situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador.

Eleven använder och underhåller med säkerhet verktyg och utrustning i reparationsarbetet. Eleven använder med säkerhet manualer samt digitala informationssystem i sitt arbete. Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search