Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Konsthantverk 2 (KOHHAN02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hantverkets och materialets historia och betydelse i kulturutvecklingen.
  • Konstnärligt och hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material, till exempel trä, textil, metall, lera eller papper.
  • Bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
  • Formgivningsprocessen och formgivningens uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
  • Färg- och formlära.
  • Värdering av formgivning i relation till intentioner.
  • De valda materialens egenskaper.
  • Utvärdering av arbetsprocessen och resultatet.
  • Ergonomiskt, säkert och arbetsmiljömässigt arbetssätt och användande av eventuell skyddsutrustning.
  • Påverkan på människor och miljö vid användning, framställning och hantering av material.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt det valda hantverkets och materialets historia.

Eleven tolkar arbetsuppgifter i samråd med handledare. Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med visst handlag. Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget. Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.

Eleven motiverar översiktligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser eller ritningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.

Eleven beskriver översiktligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen. Beskrivningen innehåller enkla förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.

Eleven använder och vårdar i samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt. Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt det valda hantverkets och materialets historia.

Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med gott handlag. Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget. Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.

Eleven motiverar utförligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.

Eleven beskriver utförligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.

Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt. Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat det valda hantverkets och materialets historia.

Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften. I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med mycket gott handlag. Eleven uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet. Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.

Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen. Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.

Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt. Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search