Hela sveriges kurser och ämnen

Evenemang, KONEVE0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika evenemang, till exempel invigningar, galor, shower, sportarrangemang och mässor.
  • Evenemang och event som imageskapare och varumärkesbyggare i samband med produktlanseringar, kundträffar, jubileer, mässor eller kick-offer.
  • Förutsättningar för lokala, nationella och internationella evenemang.
  • Organisation och ansvarsfördelning vid arbete i projekt.
  • Planering, kalkylering, genomförande och uppföljning av mindre projekt.
  • Säljstimulerande aktiviteter vid olika evenemang.
  • Bokning av externa tjänster, till exempel teknik, säkerhet och underhållning.
  • Praktiskt arbete i samband med mässor och andra evenemang, till exempel monterbygge, skyltning, exponering samt servering av mat och dryck.
  • Ljud- och ljusteknik i samband med olika presentationer.
  • Ekonomiska och miljömässiga faktorer vid genomförande av olika evenemang.
  • Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
  • Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering och genomförande av aktiviteter.
  • Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
  • Kommunikation, samverkan och logistik i samband med olika evenemang.
  • Dokumentation och uppföljning av arbetet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang. Dessutom redogör eleven översiktligt för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare evenemang. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram. Eleven iordningställer med viss säkerhet evenemanget samt genomför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.

Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen evenemangets säkerhet.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar översiktligt hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang. Dessutom redogör eleven utförligt för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare evenemang. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram. Eleven iordningställer med viss säkerhet evenemanget samt genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen evenemangets säkerhet.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar utförligt hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare evenemang. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram. Eleven iordningställer med säkerhet evenemanget samt genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen evenemangets säkerhet samt ger förslag på hur säkerheten kan förbättras.

Eleven anpassar med säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar utförligt och nyanserat hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.