Hela sveriges kurser och ämnen

Kyl- och värmepumpsteknik – service, KYLKYV0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Äldre och nyare typer av kyl- och värmepumpanläggningar med olika typer av köld- och värmebärare samt hantering av dessa i enlighet med miljö- och säkerhetskrav.
  • Kylsystemets komponenters uppgifter och funktioner.
  • Planering av servicearbete utifrån ritningar och manualer.
  • Driftskontroll och läcksökning samt systemens energieffektivitet.
  • Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för sig själv som för andra. Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
  • Metoder för utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
  • Kundkommunikation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika typer av kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även översiktligt för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och genomför i samråd med handledare servicearbete på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en enkel bedömning av kyl- och värmesystemets tekniska konstruktion samt en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Efter utförd service genomför eleven i samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar driftdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika typer av kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även utförligt för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare servicearbete på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en välgrundad bedömning av kyl- och värmesystemets tekniska konstruktion samt en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Efter utförd service genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar driftdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare servicearbete på kyl- och värmepumpssystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av kyl- och värmesystemets tekniska konstruktion samt en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Efter utförd service genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar driftdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.