Hela sveriges kurser och ämnen

Småreparationer – lackering, LACSMA0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder och användningsområden för småreparationer inom lackering.
  • Bedömning av skador för val av reparationsmetod utifrån olika typer av skador och åtkomlighet.
  • Diagnostisering och kostnadsberäkning av skador för småreparationer.
  • Reparation av olika fordonsdetaljer med användning av utrustning för småreparationer.
  • Reparation av lack- och plåtskador med omlackering av begränsad yta.
  • Reparation och återställande av repade och kantstötta lättmetallfälgar.
  • Reparation och återställande av ytskikt på strålkastare.
  • Stötfångarreparation med begränsad yta.
  • Användning och skötsel av verktyg.
  • Manualer och digitala informationssystem.
  • Facktermer.
  • Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador inom området småreparationer – lackering. Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer småreparationer på olika fordonskomponenter.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt olika metoder och olika material som används för småreparationer. Eleven använder med viss säkerhet manualer och digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador inom området småreparationer – lackering. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer småreparationer på olika fordonskomponenter.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt olika metoder och olika material som används för småreparationer. Eleven använder med viss säkerhet manualer och digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer bedömning av skador, väljer reparationsmetod samt diagnosticerar och kostnadsberäknar olika typer av skador inom området småreparationer – lackering. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer småreparationer på olika fordonskomponenter.

Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat olika metoder och olika material som används för småreparationer. Eleven använder med säkerhet manualer och digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.