Hela sveriges kurser och ämnen

Lageradministration och terminallogistik, LAGLAG0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Organisation och arbetsrutiner inom lager och terminalhantering.
  • Logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
  • De fyra transportslagen utifrån godsslag, mängder och varuflöden.
  • Olika modeller för distributions- och transportsystem där kraven på terminallogistik utgör en central del av flödet.
  • Funktions- och hanteringsprinciper för transaktioner i lager, lagerrutiner och inventering.
  • Funktioner för alternativa logistiklösningar, till exempel tredjepartslösningar, cross-docking och specifik terminalhantering.
  • Hantering av gods i lager och terminal med hjälp av de maskiner och den utrustning som krävs.
  • Planering och dimensionering av lager. Planering av olika logistiklösningar. Planering av hantering av gods på terminal.
  • It-stöd kopplat till hantering i lager- och terminalsystem.
  • Hantering och metoder för användning av datorstödd logistik.
  • Kostnadsberäkningar.
  • Lagerhanteringens betydelse för logistikkostnader och leveransservice.
  • Olika transportslags fördelar och nackdelar utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. Eleven beskriver också översiktligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. Dessutom beskriver eleven översiktligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.

Eleven hanterar med viss säkerhet gods i lager och terminal. I arbetet använder eleven enkla strategier för att planera lagren och terminalytorna. Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager. Dessutom använder eleven i bekanta situationer enkla tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. Eleven utför i samråd med handledare enkla vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver översiktligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. Dessutom motiverar eleven översiktligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. Eleven beskriver också utförligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. Dessutom beskriver eleven utförligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.

Eleven hanterar med viss säkerhet gods i lager och terminal. I arbetet använder eleven strategier för att planera lagren och terminalytorna. Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager. Dessutom använder eleven i bekanta och delvis nya situationer tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. Eleven utför efter samråd med handledare vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. Dessutom motiverar eleven utförligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.

Eleven hanterar med säkerhet gods i lager och terminal. I arbetet använder eleven avancerade strategier för att planera lagren och terminalytorna. Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager. Dessutom använder eleven i bekanta och nya situationer avancerade tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. Eleven utför efter samråd med handledare avancerade vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt och nyanserat hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search