Hela sveriges kurser och ämnen

Lantbruksdjur 2, LANLAN02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Lantbruksdjurs exteriör och exteriörbedömning.
  • Lantbruksdjurs närmiljö.
  • Förebyggande djurhälsa.
  • Produktionssjukdomar.
  • Uppfödning av lantbruksdjur.
  • Reproduktion och avel av lantbruksdjur.
  • Förlossningsproblem.

Arbetsuppgifter

  • Stallturer för kontroll av närmiljö, brunst, djurbeteende och djurhälsa.
  • Utarbetande av skötselplaner. Bedömning av hur och när arbetsuppgifterna ska genomföras och organiseras. Genomförande av arbetsuppgifter med utgångspunkt från upprättad plan och aktuell situation.
  • Planering av och arbete med dagliga rutiner i djurstallar.
  • Hantering av lantbruksdjur i normalt förekommande arbetsmoment.
  • Förebyggande hälsoarbete samt vård av sjuka och skadade djur.
  • Skötsel av betes- och hagmarker.
  • Foderinventering, foderanalys, foderstatsberäkning och planering av utfodringsstrategier.
  • Funktionskontroll, service och underhåll av teknisk utrustning.
  • Produkter från lantbruksdjur, produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.
  • Arbete med journalföring.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med djurhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör översiktligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. Eleven beskriver också översiktligt djurens närmiljö samt redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.

Eleven redogör översiktligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.

Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning. Eleven gör enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.

Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifterna. Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. Eleven utför i samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. Dessutom kontrollerar eleven i samråd med handledare planerad foderstyrning. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet. Eleven drar också enkla slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. Eleven beskriver också utförligt djurens närmiljö samt redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.

Eleven redogör utförligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.

Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning. Eleven gör välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifterna. Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. Eleven utför efter samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. Dessutom kontrollerar eleven efter samråd med handledare planerad foderstyrning. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet. Eleven drar också välgrundade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat djurens närmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.

Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifterna. Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning. Eleven utför efter samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. Dessutom kontrollerar eleven efter samråd med handledare planerad foderstyrning. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven hanterar med säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedel säkerhet. Eleven drar också välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search