Hela sveriges kurser och ämnen

Diagnos och reparation, MANDIA0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Felsökning, underhåll och reparation av marina motorer.
  • Felsökning, underhåll och reparation av marina motorers drivlina.
  • Demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationsarbete.
  • Metoder för diagnos samt för funktions- och säkerhetskontroll.
  • Användning av branschrelaterad diagnosutrustning i samband med arbete på marina motorer och i anknytning till arbetsmomentets övriga krav.
  • Dokumentation av utförd service.
  • Arbetsinstruktioner och servicelitteratur på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
  • Administrativa verkstadsfunktioner, till exempel offerter, order och fakturor.
  • Reservdelshantering.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar området, till exempel gällande miljö och säkerhet.
  • Kundrelationer, inklusive vägledning av kunden utifrån en lagmässig, teknisk och ekonomisk värdering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför i samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. Som ett led i arbetet utför eleven i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med visst handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar samt kommunicerar med viss säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt. Eleven resonerar översiktligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete samt utför med viss säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar samt kommunicerar med viss säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt. Eleven resonerar utförligt om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför efter samråd med handledare diagnos och reparation av marina motorer och drivlinor. Som ett led i arbetet utför eleven efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroll. Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den diagnosutrustning och övrig digital teknik samt de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete samt utför med säkerhet olika administrativa verkstadsfunktioner och beställer reservdelar.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven samarbetar samt kommunicerar med säkerhet med både kollegor och kunder på ett för situationen anpassat sätt. Eleven resonerar utförligt och nyanserat om olika överväganden i samband med att en kund ska vägledas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search