Hela sveriges kurser och ämnen

Marinmotor – introduktion, MANMAR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Motorns olika system såsom kyl-, el-, tänd-, bränsle- och smörjsystem.
  • Funktioner och egenskaper för olika motorkonstruktioner och användningsområden.
  • Drivlinor.
  • Komponentkännedom genom enklare demonterings- och monteringsmoment.
  • Hantering, användning och vård av hand- och specialverktyg samt verkstads- och skyddsutrustning.
  • Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
  • Olika typer av service- och verkstadslitteratur.
  • Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador samt bestämmelser som gäller för arbetet.
  • Miljökrav på arbetet.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Kundbemötande och kommunikation.
  • Branschens villkor och yrkets förutsättningar.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
  • Arbetsmiljö, ergonomi och sambandet mellan människa och maskin.
  • Yrkesetik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.

Eleven utför i samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. Dessutom utför eleven i samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven beskriver översiktligt branschföretagens uppbyggnad och funktion. Vidare redogör eleven översiktligt för yrkets villkor och etiska regler.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.

Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven beskriver utförligt branschföretagens uppbyggnad och funktion. Vidare redogör eleven utförligt för yrkets villkor och etiska regler.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar.

Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat branschföretagens uppbyggnad och funktion. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för yrkets villkor och etiska regler.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer