Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bruksspel och ackompanjemang (MUSBRU0)

Information

  • Gå till ämne, Musik
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Spel på ett eller flera ackordinstrument i gehörsbaserad och noterad musik på en grundläggande nivå.
  • Ackordläggningar och ackordfärgningar.
  • Ackompanjemangsmodeller.
  • Transponering till näraliggande och vanliga tonarter.
  • Musikstilar från olika tider och genrer samt typiska stildrag.
  • Improvisation – ackompanjemang på gehör.
  • Instrument, deras egenskaper och musikaliska användningsområden.
  • Samarbete i musikalisk gestaltning och strategier för instudering.
  • Framförande av musik inför publik, i mindre, slutna sammanhang såväl som i större och öppna, offentliga sammanhang i eller utanför skolan.
  • Arbetsmiljö med avseende på ergonomi och hörselvård vid musikutövning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett enkelt spel i någon vanlig kompositionsstil och efter enkel ackordanalys med mestadels treklanger i grundläge. Eleven har viss följsamhet i sitt spel. Eleven reducerar och transponerar med ett tillfredsställande resultat en enkel notbild eller ackordföljd, i tonarter utan eller med få fasta förtecken.

Eleven utför ett enkelt ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i någon vanlig genre. Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i några vanliga musikstilar och improviserar enkelt och kort intro, mellanspel och avslutning i några valda genrer.

Eleven prövar strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat.

Eleven redogör översiktligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.

Eleven samarbetar med viss säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik. Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare.

Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i några vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med vanliga färgningar, med både tre- och fyrklanger och med variation i ackordläggningar. Eleven har tillfredsställande följsamhet i sitt spel. Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en enkel notbild och ackordföljd, i de vanligaste tonarterna.

Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i några vanliga genrer. Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer.

Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat.

Eleven redogör utförligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.

Eleven samarbetar med viss säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik. Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever.

Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i flera vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med utvecklad harmonik och väljer mellan olika alternativa ackordläggningar. Eleven har god följsamhet i sitt spel. Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en notbild och ackordföljd med komplexa ackord, i de vanligaste tonarterna.

Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till såväl egen som andras sång eller spel i flera vanliga genrer. Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer och någon given genre.

Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till ett gott musikaliskt resultat.

Eleven redogör utförligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden.

Eleven samarbetar med säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik. Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever samt i öppna, offentliga sammanhang.

Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada.

Program där kursen förekommer

search