Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Körsång 2, MUSKÖS02S

Information

  • Gå till ämne, Musik
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Körmusicerande i olika körtyper från olika repertoarområden och tidsepoker, med ett konstnärligt musikaliskt och sceniskt uttryck.
  • Rytm, melodi, harmonik och form.
  • Körmusicerande i gehörsbaserad och noterad musik.
  • Klangideal, stildrag och uppförandepraxis i repertoar från olika tider.
  • Samarbetsförmåga och fördjupade metoder för instudering, enskilt och i grupp, med textanalys och grundläggande körledning. Initiativtagande i instudering.
  • Grundläggande röstfysiologi och fördjupad röstvård samt metoder för det.
  • Fördjupad musikalisk gestaltning och kommunikation i samarbete med andra vid framträdanden inför publik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och till viss del utantill. Eleven håller sin stämma i bekanta musikaliska situationer. I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör översiktligt för dem.

Eleven diskuterar översiktligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. Eleven redogör översiktligt för körens övriga stämmaterial. Eleven gör enkla analyser av repetitionsarbetet och presenterar enkla förslag på hur det kan förbättras. Eleven gör en enkel textanalys av ett givet körstycke och diskuterar översiktligt hur det kan påverka styckets interpretation. Eleven förbereder och leder i samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.

Eleven redogör översiktligt för grundläggande röstfysiologi. Eleven redogör översiktligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat någon relevant metod för uppsjungning av sin körstämma.

Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med viss säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning. Eleven presenterar program med viss säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill. Eleven håller sin stämma i obekanta musikaliska situationer. I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt för dem.

Eleven diskuterar utförligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. Eleven redogör utförligt för körens övriga stämmaterial. Eleven gör välgrundade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras. Eleven gör en välgrundad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt hur det kan påverka styckets interpretation. Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.

Eleven redogör utförligt för grundläggande röstfysiologi. Eleven redogör utförligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat några relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma.

Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning. Eleven presenterar program med viss säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill. Eleven håller sin stämma i obekanta och komplexa musikaliska situationer. I sitt musicerande bidrar eleven med gott resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning. I sitt musicerande följer eleven med säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt och nyanserat för dem.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. Eleven redogör utförligt och nyanserat för körens övriga stämmaterial. Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras. Eleven gör en välgrundad och nyanserad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt och nyanserat hur det kan påverka styckets interpretation. Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande röstfysiologi. Eleven redogör utförligt och nyanserat för röstvård för sin egen röst och använder med gott resultat flera relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma och kören.

Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning. Eleven presenterar program med säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search