Hela sveriges kurser och ämnen

Programmerbara styrsystem, MÄTPRR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Uppbyggnad och funktion hos olika programmerbara styrsystem, till exempel kompakta och modulära plc (programmable logic controller), distribuerade styrsystem, PAC (programmable automation controller), programmerbara reläer samt styrningar med persondatorer.
  • Grundläggande programmeringsteknik och programmering av programmerbara styrsystem.
  • Inkoppling av givare och aktuatorer till programmerbara styrsystem.
  • Specialmoduler för programmerbara styrsystem, till exempel moduler för A/D-omvandling och D/A-omvandling, samt moduler för servomotorer.
  • Användarkrav och översättning av dessa som underlag för programmering av programmerbara styrsystem.
  • Datorstöd vid programmering av programmerbara styrsystem.
  • För- och nackdelar med olika programmerbara styrsystem.
  • Aktuella standarder, till exempel plc-standard IEC 1131.
  • Metoder för felsökning och underhåll i anläggningar styrda av programmerbara styrsystem.
  • Metoder för dokumentation av arbete med programmerbara styrsystem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och utför i samråd med handledare installation, konfiguration, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska system på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system.

Eleven gör enkla mätningar av styr- och reglertekniska storheter. Dessutom felsöker eleven i samråd med handledare styr- och reglertekniska komponenter och system samt reparerar och åtgärdar i samråd med handledare eventuella fel som har uppstått.

När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare installation, konfiguration, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska system på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system.

Eleven gör mätningar av styr- och reglertekniska storheter. Dessutom felsöker eleven efter samråd med handledare styr- och reglertekniska komponenter och system samt reparerar och åtgärdar efter samråd med handledare eventuella fel som har uppstått.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare installation, konfiguration, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska system på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system.

Eleven gör avancerade mätningar av styr- och reglertekniska storheter. Dessutom felsöker eleven efter samråd med handledare styr- och reglertekniska komponenter och system samt reparerar och åtgärdar efter samråd med handledare eventuella fel som har uppstått.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete med styr- och reglertekniska komponenter och system.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search