Hela sveriges kurser och ämnen

Naturturism 3, NAMNAT03

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, genomförande och utvärdering av lokalt anpassade naturturismaktiviteter för olika målgrupper, till exempel guidning i fjällmiljö, jakt, fiske, viltskådning eller besök i parker och trädgårdar.
  • Historiska och andra berättelsers roll inom naturturismen, samt myter kopplade till valt område.
  • Naturturismföretagandets möjligheter kopplat till landsbygdsutveckling, och som komplement till redan befintlig företagsverksamhet inom naturbrukssektorn.
  • Den egna rollen som ledare och innebörden av ett situationsanpassat ledarskap.
  • Hantering och vård av materiel och utrustning inom valt specialområde.
  • Planering av säkerhet, första hjälpen och hjärt-lungräddning i samband med valt specialområde.
  • Lagar, andra bestämmelser och överenskommelser att ta hänsyn till vid verksamhet inom naturturism och valt specialområde.
  • Affärsmässiga kundanpassningar inklusive kostnadsberäkningar och intäktskalkyler.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med tillfredsställande resultat. Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med viss säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor. Eleven vägleder med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven löser, i samråd med handledare, de problem som uppstår.

Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett tillfredsställande sätt. Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med enkla omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter. Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.

I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med tillfredsställande resultat. Eleven utför, i samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. Eleven kan föra enkla resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden enkla affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med tillfredsställande resultat. Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med viss säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor. Eleven vägleder med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår.

Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett tillfredsställande sätt. Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter. Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.

I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med tillfredsställande resultat. Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. Eleven kan föra välgrundade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, lokalt anpassade naturturismaktiviteter. Eleven väljer metod efter deltagarnas förutsättningar och förmedlar kunskaper till deltagarna med gott resultat. Eleven sätter i samband med naturturismaktiviteter med säkerhet in berättelser i ett större sammanhang och svarar på deltagarnas frågor. Eleven vägleder med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven löser, efter samråd med handledare, de problem som uppstår.

Eleven kommunicerar med och bemöter deltagarna på ett gott sätt. Efter genomförd verksamhet diskuterar eleven och bedömer med nyanserade omdömen resultat och den egna rollen i samband med naturturismaktiviteter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven gör anpassningar till aktuell målgrupp.

I arbetet väljer, använder och vårdar eleven utrustning, verktyg och materiel för aktiviteterna. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med aktiviteter på annans mark visar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren och andra verksamheter med gott resultat. Eleven utför, efter samråd med handledare, naturturismaktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör natur- och kulturmiljöer och säkerhet. Eleven kan föra välgrundade och nyanserade resonemang kring naturturism som komplement till befintliga företagsverksamheter. Eleven gör utifrån ekonomiska avväganden välgrundade och nyanserade affärsmässiga anpassningar till aktuell målgrupp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer