Hela sveriges kurser och ämnen

Hästsportanläggningars skötsel och drift 2, NARHAS02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Byggteknisk grund

  • Underhåll av inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggnader och byggmaterial.
  • Klimatpåverkan och miljöpåverkan beroende på region och läge.
  • Enklare byggnadskonstruktioner med dimensionering och anvisningar.
  • Tolkning av ritningar, bygghandlingar och instruktioner.
  • Enklare planeringar och beräkningar för att lösa uppgifter inom drift-, bygg- och underhållsarbete.
  • Dokumentation och egenkontroll av genomfört arbete.

Arbetsuppgifter

  • Byggnads- och underhållsarbete inom hästsportanläggningar.
  • Val av material och beräkning av materialåtgång.
  • Arbetsmetoder vid byggarbeten, underhåll och drift inom hästsportanläggningar.
  • Hantering av byggmaterial vid transport och lagring.
  • Användning och vård av verktyg, maskiner och redskap för olika arbetsuppgifter.
  • Användning av teknikmanualer.
  • Hållbar hantering av material och restprodukter.
  • Hållbara lösningar inom hästsportanläggningars drift.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästsportanläggningars skötsel och drift.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland plan- och bygglagstiftning, miljölagstiftning och kulturminneslagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggnader och anläggningar samt för dess funktion, drift och underhåll. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang kring klimat- och miljöpåverkan av vikt för anläggningens skötsel och drift.

Eleven beskriver översiktligt olika inom området förekommande byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet. Eleven arbetar utifrån ritningar med viss säkerhet och väljer då lämpligt byggmaterial samt gör beräkningar av materialåtgång och kostnader och gör en enkel dokumentation och bedömning av arbetsresultatet.

Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare drift- och underhållsarbete på hästsportanläggningar och byggnader. I arbetet använder och vårdar eleven de verktyg, redskap och maskiner som situationen kräver med visst handlag, och löser i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för, och arbetar i enlighet med, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggnader och anläggningar samt för dess funktion, drift och underhåll. Dessutom kan eleven föra välgrundade resonemang kring klimat- och miljöpåverkan av vikt för anläggningens skötsel och drift.

Eleven beskriver utförligt inom området förekommande byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet. Eleven arbetar utifrån ritningar med viss säkerhet och väljer då lämpligt byggmaterial samt gör beräkningar av materialåtgång och kostnader och gör en noggrann dokumentation och bedömning av arbetsresultatet.

Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare drift- och underhållsarbete på hästsportanläggningar och byggnader. I arbetet använder och vårdar eleven de verktyg, redskap och maskiner som situationen kräver med gott handlag, och löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för, och arbetar i enlighet med, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för inom hästsportanläggningar vanligt förekommande byggnader och anläggningar samt för dess funktion, drift och underhåll. Dessutom kan eleven föra välgrundade och nyanserade resonemang kring klimat- och miljöpåverkan av vikt för anläggningens skötsel och drift.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat inom området förekommande byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet. Eleven arbetar utifrån ritningar med säkerhet och väljer då lämpligt byggmaterial samt gör beräkningar av materialåtgång och kostnader och gör en noggrann och utförlig dokumentation och bedömning av arbetsresultatet.

Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare drift- och underhållsarbete på hästsportanläggningar och byggnader. I arbetet använder och vårdar eleven de verktyg, redskap och maskiner som situationen kräver med mycket gott handlag, och löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för, och arbetar i enlighet med, lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.