Hela sveriges kurser och ämnen

Omvårdnad 1, OMVOMV01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanliga sjukdomstillstånd, däribland diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke och epilepsi.
  • Centrala begrepp inom omvårdnad.
  • Omvårdnad vid de vanligaste sjukdomstillstånden med hänsyn tagen till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
  • Personlig vård, däribland personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination, inkontinens och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
  • Nutritionslära och stimulerad matsituation.
  • Observation, värdering och prioritering utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
  • Etiska frågeställningar och etiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbetet.
  • Basala hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete.
  • Omvårdnad vid livets slutskede, smärtlindring och omhändertagande efter döden.
  • Medicintekniska och andra hjälpmedel.
  • Datoranvändning och säker informationshantering kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
  • Kommunikation, bemötande, förhållningssätt och sinnesstimulering.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
  • Arbete utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering med hänsyn till den enskildes behov och förutsättningar.
  • Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
  • Den fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
  • Arbetsställningar och förflyttningar.
  • Ergonomiska verktyg, deras funktion och underhåll.
  • Hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och Lex Maria samt andra relevanta lagar inom området.
  • Arbetsuppgifter som kräver delegering.
  • Sekretess i vård- och omsorgsarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.

Eleven utför, i samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.

Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.

I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.

Eleven redogör översiktligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.

Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.

Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.

I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.

Eleven redogör utförligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.

Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med gott resultat.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.

I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.