Hela sveriges kurser och ämnen

Processteknik – kemi 1, PREKEM31

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder och utrustning för att testa och kalibrera mätningar av, till exempel temperatur, tryck, nivå, flöde och pH.
  • Metoder för mätning av varvtal och krafter.
  • Reglerteknik, speciellt reglerprocesser inom petrokemi, pappers- och massaindustri.
  • Funktion och konstruktion hos olika komponenter inom valt processtekniskt område.
  • Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsföreskrifter.
  • Utvärdering av mätningar genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.
  • Hållbart förhållningssätt med avseende på miljöaspekter vid processreglering och drift inklusive riskanalys och energioptimering.
  • Processindustri nationellt och internationellt.
  • Laborativa mätövningar med givare och omvandlare som bygger på digital och analog teknik.
  • Övervakning, styrning och reglering av processer med stöd av process- och anläggningsteknisk dokumentation.
  • Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel process- och instrumentscheman och manualer.
  • Systematiserade dokumentationsmetoder och kvalitetsteknik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör övergripande för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa övergripande till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. Vidare utgår eleven med säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.

Eleven redogör övergripande för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.

Eleven genomför med säkerhet provtagningar och tolkar med säkerhet resultatet. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.

Eleven läser och tolkar med säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa utförligt till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. Vidare utgår eleven med god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.

Eleven redogör utförligt för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.

Eleven genomför med god säkerhet provtagningar och tolkar med god säkerhet resultatet. Dessutom utför eleven självständigt efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet styrning och avläsning av tekniska komponenter på processteknisk utrustning.

Eleven läser och tolkar med god säkerhet scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktionen hos processtekniska komponenter och kopplar dessa utförligt och nyanserat till de fysikaliska och kemiska samband som förekommer inom processindustrin. Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter och miljökrav som finns inom området. Vidare utgår eleven med mycket god säkerhet från standarder och föreskrifter i val av utrustning och arbetssätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad det innebär att arbeta enligt ett hållbart förhållningssätt och enligt de lagar och förordningar som styr verksamheten.

Eleven genomför med god säkerhet komplexa provtagningar och tolkar med god säkerhet resultatet. Dessutom utför eleven självständigt avancerade konfigureringar och optimeringar samt genomför med god säkerhet avancerad styrning och avläsning av processteknisk utrustning.

Eleven läser och tolkar med god säkerhet avancerade scheman över instrument och processer samt tolkar och upprättar med god säkerhet komplex anläggningsteknisk dokumentation på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.