Hela sveriges kurser och ämnen

Processmätteknik 1, PROPRC01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Metoder för analoga och digitala signalöverföringar. Metoder för att bekämpa störningar.
  • Metoder för mätning av temperatur, tryck, nivå och flöde.
  • Metoder och utrustning för att testa och kalibrera mätningar av till exempel temperatur, tryck, nivå och flöde.
  • Metoder för mätning av varvtal och krafter.
  • Signalmätmetoder på automatiserade processanläggningar i drift.
  • Funktion och konstruktion hos olika pumpar, ventiler och filter.
  • Planering och genomförande av enklare underhållsarbete i en processanläggning, till exempel montering och inkoppling av mätdon.
  • Laborativa mätövningar med givare, omvandlare, signalomvandlare och smartgivare.
  • Systematiserade dokumentationsmetoder.
  • Standarder och föreskrifter inom området, till exempel ATEX-direktiven.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. Dessutom redogör eleven översiktligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven utför i samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar enkla mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven översiktligt processens mättekniska funktioner samt löser enkla mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. Dessutom redogör eleven utförligt för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven utför efter samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven utförligt processens mättekniska funktioner samt löser mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika mättekniska system. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för beteckningar och några mätmetoder för olika fysiska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven utför efter samråd med handledare någon vanlig underhållsteknisk arbetsuppgift i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom utför eleven i enkla automatiserade processanläggningar avancerade mätningar av fysikaliska storheter och kemiska egenskaper.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat processens mättekniska funktioner samt löser avancerade mättekniska problem med hjälp av dokumentation, beräkningar, konfigureringar, mätinstrument och datorer. I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.