Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Processreglering (PROPRE0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Processreglering med distribuerade styrsystem.
  • Kontinuerlig och diskontinuerlig reglering med tidsproportionell utgång.
  • Reglering av flerkapacitiva processer.
  • Sammansatta reglersystem med framkoppling, internt och externt börvärde samt kvot- och kaskadreglering.
  • Multivariabla regleringar.
  • Parameterstyrning och adaptiv parameteruppdatering.
  • Reglering med oskarp logik (fuzzy logic).
  • Störningar i reglerprocessen, innefattande störtendenskompensering.
  • Laborativa konfigureringar av kontrollerande enheter och processanläggningar med optimeringsmetoder för process och parametrar.
  • Tolkning av anläggningsteknisk dokumentation, till exempel processcheman, plintscheman, tabeller, datablad, manualer och certifikat.
  • Dokumentation, till exempel regulatorinställningar.
  • Signalmätmetoder på automatiserade processanläggningar i drift.
  • Säkerhets-, energiförbruknings- och miljöaspekter vid processreglering, inklusive riskanalys, energioptimering och minimering av kemiska föroreningar.
  • Standarder och föreskrifter inom området, till exempel ATEX-direktiven.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.

Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer för distribuerade styrsystem och olika reglertekniska systemlösningar.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande konfigureringar och optimeringar i olika reglertekniska processer med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search