Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Processdatorsystem (PROPRO0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • HMI, dvs. användning av programvara för visualisering av en process med trender, historik och larmhantering.
  • Informationstekniska strukturer och nivåer i processindustrin samt hur olika fältbussar används i dessa nivåer med koppling till administrativa kontorsnät.
  • Distribuerade styrsystem med konfigurering av processkontrollerande enheter och programvaror för insamling av processdata.
  • Informationsteknik i processdatorsystem med upprättande av kommunikation mot processen med OPC-server (open connectivity), fältbuss eller ethernet.
  • Metoder för omvandling av analoga signaler till digitala värden och vice versa med upplösning, noggrannhet, ingenjörsstorhet, signalhantering och signalkonditionering.
  • Systematisk dokumentation i nätverk.
  • Säkerhet i processdatorsystem med skanntider, behörighetsinloggning, spårbarhet, redundans, realtidsoperativsystem (rtos), reglerfunktioner långt ut i anläggningen samt riskanalyser för informationsbortfall.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.

Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom visualiserar eleven med tillfredsställande resultat processen i realtid med ett gränssnitt.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven översiktligt informationens väg från process till gränssnitt samt löser enkla datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete. I arbetet hanterar och vårdar eleven med visst handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver översiktligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation i nätverk. Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom visualiserar eleven med tillfredsställande resultat processen i realtid med ett gränssnitt.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven utförligt informationens väg från process till gränssnitt samt löser datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete. I arbetet hanterar och vårdar eleven med gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation i nätverk. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika informationstekniska system och enheter.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande inkopplingar och konfigureringar för insamling av data i en automatiserad processanläggning med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Dessutom visualiserar eleven med gott resultat processen i realtid med ett gränssnitt.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat informationens väg från process till gränssnitt samt löser avancerade datortekniska och informationstekniska problem med hjälp av mätningar, manualer och laborativt arbete. I arbetet hanterar och vårdar eleven med mycket gott handlag material, verktyg och övrig utrustning. Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur standarder och föreskrifter styr val av utrustning och arbetssätt.

Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i nätverk. Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search