Hela sveriges kurser och ämnen

Psykiatri 1, PSYPSY01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanligt förekommande psykiska sjukdomar, däribland stressrelaterade sjukdomar, depression, ätstörningar, ångesttillstånd hos äldre och yngre, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och deras prevention, diagnostik, behandling, omvårdnad och återhämtning.
  • Frisk- och riskfaktorer samt förklaringsmodeller till hur psykisk ohälsa uppstår utifrån evidensbaserad kunskap.
  • Synen på psykisk hälsa och ohälsa samt hur stigmatisering uppstår och hur den kan hanteras.
  • Kriser och krishantering.
  • Omsorgsprocessens olika steg och innehåll med planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
  • Psykiatrins möjligheter till stöd i form av resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt betydelsen av sysselsättning.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med patienter, brukare, anhöriga samt övriga samarbetspartners.
  • Riktlinjer och förhållningssätt utifrån brukarens behov och rätten till självbestämmande, integritet och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
  • Bemötande och förhållningssätt inom psykiatrisk vård och i brukarens hemmiljö utifrån evidensbaserade metoder.
  • Psykiatrins historiska utveckling vad gäller kunskap, människosyn och organisation.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten såsom hälso- och sjukvårdslagen och lagen om psykiatrisk tvångsvård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling. Eleven beskriver även översiktligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan. Eleven ger enkla förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa. Eleven beskriver översiktligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.

Eleven beskriver översiktligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika psykiska sjukdomstillstånd.

Eleven beskriver översiktligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.

Eleven beskriver översiktligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar. Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.

Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap. Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling. Eleven beskriver även utförligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. Dessutom beskriver eleven utförligt hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan. Eleven ger välgrundade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa. Eleven beskriver även utförligt hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.

Eleven beskriver utförligt innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.

Eleven beskriver utförligt vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.

Eleven beskriver utförligt hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar. Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med tillfredsställande resultat.

Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap. Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur en individs situation kan påverka den psykiska hälsan och ohälsan. Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur stigmatiseringen vid psykisk ohälsa uppstår.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat innehållet i omvårdnads- och omsorgsprocessen vid olika sjukdomstillstånd.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilket stöd brukarna kan få i form av resurspersoner, boende, sysselsättning och insatser av frivilligorganisationer.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur man möter och kommunicerar med människor som har olika psykiska sjukdomar. Dessutom kommunicerar eleven med ett respektfullt, lyhört och empatiskt förhållningssätt och med gott resultat.

Eleven ger med utgångspunkt i psykiatrins historia exempel på vikten av evidensbaserad kunskap. Eleven redogör även för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

search