Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Rättspsykiatri, RATRAT0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten i öppen och sluten rättspsykiatrisk vård.
  • Samarbete med kriminalvården samt kriminalvårdens olika restriktioner.
  • Riskbedömningar utifrån dynamisk och statisk säkerhet.
  • Sambandet mellan psykisk störning och kriminalitet.
  • Förebyggande åtgärder, till exempel genom samhälls- och familjeinsatser.
  • Rättigheter och skyldigheter för patienten.
  • Rättspsykiatrisk vård och omvårdnad, värdegrund, humanistisk människosyn, närhet och distans.
  • Läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin inklusive etiska aspekter.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Metoder för att använda sig själv som ett verktyg för att skapa goda vårdrelationer med patienter.
  • Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
  • Program för patientrehabilitering, till exempel missbruksprogram.
  • Samverkan mellan olika myndigheter och verksamhetsområden vid utslussning och eftervård.
  • Samordnad vårdplanering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. Eleven beskriver även översiktligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. Dessutom beskriver eleven översiktligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.

Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar översiktligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. Eleven tar också, i samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat.

Eleven beskriver även översiktligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.

Eleven möter, i samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.

Eleven beskriver översiktligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. Eleven beskriver översiktligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. Eleven beskriver även utförligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. Dessutom beskriver eleven utförligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.

Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat.

Eleven beskriver även utförligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.

Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.

Eleven beskriver utförligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. Eleven beskriver utförligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet.

Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt och nyanserat runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med gott resultat.

Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras.

Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. Eleven beskriver utförligt och nyanserat samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search