Hela sveriges kurser och ämnen

Renen och rennäringen 2, RENREE02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Renens anatomi.
  • Renens styckningsdetaljers och de inre organens utseende samt användningsområde vid tillagning och förädling.
  • Organisering av arbetsuppgifter inom samebyn, siidagruppen, hushållet och familjen.
  • Arbetsuppgifter som ingår i rennäringen under olika delar av året: renskiljning, kalvmärkning och samling av ren. Utfodring, tämjning, bevakning och flyttning samt andra verksamheter som berör rennäringen.
  • Finstyckning av grovstyckade styckningsdetaljer.
  • Rök-, tork- och övriga vidareförädlingsmetoder för renprodukter.
  • Hantering och förvaring av renprodukter.
  • Praktisk hygien och egenkontroll.
  • Planering och organisation av arbetet.
  • Fordon, utrustning, hjälpmedel och anläggningar.
  • Ergonomi, säkerhet och miljöhänsyn.
  • Etisk hantering av renen. Åtgärder för att förebygga skador hos renen.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör livsmedelshantering, hantering och transport av ren samt hjälpmedel och övrig utrustning.
  • Samisk terminologi inom rennäringen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi samt redogör översiktligt för styckningsdetaljernas användningsområden.

Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör enkla reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med visst handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt djurens anatomi samt redogör utförligt för styckningsdetaljernas användningsområden.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör välgrundade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi samt redogör utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas användningsområden.

Eleven utför efter samråd med handledare komplexa arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. Dessutom hanterar eleven med säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med mycket gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.