Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Renen och dess naturmiljö 1, RENREN01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Dess betydelse som kulturbärare i det samiska samhället både traditionellt och i nutid.
  • Rennäringens historiska utveckling. Övergång från vildrensjakt till tamrenskötsel. Faktorer som påverkat och påverkar utvecklingen.
  • Traditionella och nyare former av binäringar som ingår i rennäringen.
  • Renens utseende, familjetillhörighet, släkte, art och underarter samt anpassning till arktiskt klimat.
  • Renens anatomi och fysiologi.
  • Renens livsprocesser inklusive andning. Renens funktionella byggnad.
  • Renens naturliga miljö och beteenden inom olika åldersgrupper och kön under året.
  • Växter som ingår i renens foderval under olika årstider och renens årstidsland.
  • Val av betesväxter under året samt växtförhållanden i olika landskapstyper och årstidsland.
  • Samisk terminologi inom rennäringen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Eleven beskriver även översiktligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör översiktligt för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven översiktligt binäringar som ingår i rennäringen.

Eleven redogör översiktligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven översiktligt för renens foderval och årstidsland. Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Eleven beskriver även utförligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven utförligt binäringar som ingår i rennäringen.

Eleven redogör utförligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven utförligt för renens foderval och årstidsland. Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt och nyanserat för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat binäringar som ingår i rennäringen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för renens foderval och årstidsland. Eleven identifierar, beskriver och namnger med säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.

Program där kursen förekommer

search