Renen och dess naturmiljö 2 (RENREN02)
Information
- Gå till ämne, Rennäring
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-23
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Klimatets och klimatförändringarnas betydelse för betesförhållanden och andra förhållanden inom rennäringen.
- Traditionella bostäder, förråd, samt övrig utrustning som använts inom rennäringen. Teknisk utveckling inom rennäringen.
- Rennäringens framtida utvecklingsmöjligheter.
- Förvaltningsorgan, samebyarnas roll, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
- Renens hälsa. Undernäring, sjukdom och skador hos renen.
- Mikroorganismer, virus och parasiter samt deras betydelse och inverkan för renens hälsa.
- Smitta, smittspridning, immunförsvar och antibiotika samt förebyggande av skador, undernäring och sjukdomar.
- Foder, foderberäkning samt hantering av foder vid nödutfodring.
- Identifiering av rovdjur. Rovdjurens beteenden och vilka skador de orsakar hos renar.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även översiktligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven översiktligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör översiktligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Dessutom redogör eleven översiktligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven översiktligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver översiktligt foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör översiktligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även utförligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven utförligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Dessutom redogör eleven utförligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt och nyanserat foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.