Hela sveriges kurser och ämnen

Ridning 1, RIDRID01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hästars gångarter och rörelsemekanik.
  • Hästars svar på träning med tanke på takt, balans, lösgjordhet, kontakt, stöd, schvung, rakriktning och samling.
  • Bedömning av hästars hälsa och kondition i samband med olika typer av arbete.
  • Träningslära.
  • Ridning av hästar samt träning av ryttarens sits och ryttarens inverkan på hästen.
  • Longering av skolad häst i ändamålsenlig form och i avvägt tempo.
  • Grundläggande banhoppning och grundläggande hoppning i terräng.
  • Val och anpassning av hästars utrustning för ridning i olika situationer.
  • Val av ryttarklädsel och ryttarutrustning för olika situationer.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
  • Bestämmelser om ridning på väg samt i skog och mark.
  • Branschens etiska regler i samband med träning av och tävling med hästar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik. Eleven redogör också översiktligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning. Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas. Eleven redogör översiktligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.

Eleven visiterar och utrustar i samråd med handledare hästar för ridning. Eleven rider i samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar. Elevens ridning är tillfredsställande. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare longering av skolade hästar. I ridningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet. Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet. Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik. Eleven redogör också utförligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning. Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas. Eleven redogör utförligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.

Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för ridning. Eleven rider efter samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar. Elevens ridning är tillfredsställande. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare longering av skolade hästar. I ridningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet. Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet. Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars olika gångarter och rörelsemekanik. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på ridhästar samt hur skadorna kan förebyggas. Eleven redogör utförligt och nyanserat för utbildningsgången och olika träningsmetoder för ridhästar.

Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare hästar för ridning. Eleven rider efter samråd med handledare olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar. Elevens ridning är god. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare longering av skolade hästar. I ridningen tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet. Eleven tar också hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet. Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.