Hela sveriges kurser och ämnen

Byggprocessen, SAHBYC3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Byggprocessens olika skeden: markförvärv, projektering, upphandling, produktion, överlämning, förvaltning, drift, underhåll och rivning.
  • Byggprojektets genomförandeformer och organisation för byggprocessens olika delar. Byggprocessens olika aktörer.
  • Tillämpliga regler i byggprocessen, till exempel PBL (plan- och bygglagen), BBR (Boverkets byggregler), AFS (Arbetsmiljöverkets författningssamling) och miljöbalken.
  • Förfrågningsunderlag kopplade till AMA-systemet (allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Anbudsprocessen beräkningar, kalkyl, offertförfrågan, förhandling, beställning och entreprenadavtal.
  • Upphandling av entreprenader och material enligt AB (allmänna bestämmelser) och AF (administrativa föreskrifter).
  • Entreprenad- och ersättningsformer.
  • Kvalitetsplan, miljöplan och arbetsmiljöplan.
  • Bas P (planering och projektering) och Bas U (utförande).
  • Byggnaders och installationers påverkan utifrån ett livscykelperspektiv.
  • Produktionsplanering, produktionsbudget och produktionstidplan.
  • Grundläggande samordningsplanering mellan olika aktörer.
  • Olika typer av besiktningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven översiktligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.

Eleven redogör översiktligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.

Eleven redogör översiktligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för avtals- och kontraktsskrivningar.

Eleven upprättar i samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.

Eleven redogör översiktligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven utförligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.

Eleven redogör utförligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.

Eleven redogör utförligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt för avtals- och kontraktsskrivningar.

Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.

Eleven redogör utförligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån fallbeskrivningar, utförligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika skeden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för tillämpliga regler som styr byggprocessen. Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för avtals- och kontraktsskrivningar.

Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. Dessutom redogör eleven, utifrån komplexa fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.