Hela sveriges kurser och ämnen

Miljöcertifierade hus, SAHMIL3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Energiberäkning och energideklaration.
  • Olika typer av lågenergibyggnader.
  • Miljöklassning av byggnader samt dokumentationen av detta.
  • Miljöklassningssystem.
  • Miljöbalken.
  • Aktörer i arbetet med livscykelanalyser.
  • Livscykelanalys.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven räknar med viss säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.

Eleven redogör översiktligt för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader. Eleven redogör även översiktligt för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade. Eleven för dessutom enkla resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.

Eleven redogör översiktligt för miljöklassningssystem. Eleven utför i samråd med handledare en miljöklassning och gör en enkel dokumentation av miljöklassningen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven räknar med viss säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.

Eleven redogör utförligt för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader. Eleven redogör även utförligt för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade. Eleven för dessutom välgrundade resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.

Eleven redogör utförligt för miljöklassningssystem. Eleven utför efter samråd med handledare en miljöklassning och gör en noggrann dokumentation av miljöklassningen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven räknar med säkerhet ut U-värdet och energibehovet för byggnader.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för de delar av miljöbalken som berör miljöcertifiering av byggnader. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vad en livscykelanalys innebär och hur den genomförs samt vilka aktörer som är involverade. Eleven för dessutom välgrundade och nyanserade resonemang om de olika aktörernas behov och intressen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för miljöklassningssystem. Eleven utför efter samråd med handledare en miljöklassning och gör en noggrann och utförlig dokumentation av miljöklassningen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search