Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Samisk hantverkskultur, SAISAM0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Det samiska hantverkets roll i samiskt näringsliv både ur ett historiskt och nutida perspektiv.
  • Samiska slöjdare och konstnärer och deras betydelse för den samiska kulturen och dess utveckling.
  • Användningsområde och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål samt utvecklingen av konsthantverk.
  • Material-, tids- och kostnadskalkyler samt arbetsbeskrivningar.
  • Samiska ortskaraktärer och traditionellt samiskt hantverk.
  • Samisk design med färg, form och symboler.
  • Samisk terminologi och fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. Eleven redogör översiktligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. Dessutom redogör eleven översiktligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.

Eleven gör enkla tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger enkla motiv för sina tolkningar och analyser. Dessutom resonerar eleven översiktligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.

Eleven redogör översiktligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för enkla resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. Eleven för också enkla resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.

Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i enkla arbetsbeskrivningar och skisser. Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. Dessutom redogör eleven utförligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. Eleven redogör utförligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. Dessutom redogör eleven utförligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.

Eleven gör tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade motiv för sina tolkningar och analyser. Dessutom resonerar eleven utförligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.

Eleven redogör utförligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. Eleven för också välgrundade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.

Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser. Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. Eleven redogör utförligt och nyanserat för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.

Eleven gör avancerade tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade och nyanserade motiv för sina tolkningar och analyser. Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.

Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser. Eleven gör med säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.

Program där kursen förekommer

search