Hela sveriges kurser och ämnen

Serviceteknik – naturbruk – specialisering, SEISER00S

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Upprättande av serviceplaner för vald utrustning.
  • Användning av handböcker, manualer och digital utrustning.
  • Arbete med service, underhåll och reparationer på vald teknisk utrustning som används i fält och i verkstadsmiljö inom naturbruket, till exempel avverkningsmaskiner, skotare, skördetröskor, vallskördemaskiner, traktorer och större grönytemaskiner.
  • Service, underhåll och reparationer av maskinkomponenter och systemfunktioner.
  • Beställning, hantering och kontroll av reservdelar.
  • Metoder för diagnos av teknisk utrustning för att bedöma funktion och användbarhet.
  • Bedömning av behovet av service, underhåll och reparationer utifrån utrustningens ålder, användningstid och slitage.
  • Information till kund.
  • Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
  • Dokumentation av genomförd service.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven utför i samråd med handledare ett serviceuppdrag. I uppdraget upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage. Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När arbetet är utfört upprättar eleven i samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag. I uppdraget upprättar eleven en ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage. Dessutom informerar eleven med viss säkerhet till kunder.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven följer en upprättad serviceplan samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion och behov av tillsyn samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven utför efter samråd med handledare ett serviceuppdrag. I uppdraget upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl med hänsyn till den tekniska utrustningens ålder, användningstid och slitage. Dessutom informerar eleven med säkerhet till kunder.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När arbetet är utfört upprättar eleven efter samråd med handledare ett arbetsprotokoll i vilket eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer