Hela sveriges kurser och ämnen

Personbilar – basteknik, SEOPEB0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika personbilars och lätta transportfordons uppbyggnad och funktion i förhållande till deras användningsområden.
  • Funktionsprinciper för huvudkomponenter och deras styrsystem samt hur dessa huvudkomponenter och styrsystem samverkar med varandra.
  • Metoder för och genomförande av underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll.
  • Konsekvenser av eftersatt underhåll beträffande ekonomi, driftstörningar och trafiksäkerhet.
  • Metoder för och genomförande av felsökning och reparationer av enklare fel i samband med funktions- och säkerhetskontroller.
  • Metoder för användning av verktyg och utrustning samt vård av dessa.
  • Fordonstillverkares anvisningar, scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
  • Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
  • Arbete med problemlösning och laborativa uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
  • Tekniska begrepp och uttryck när det gäller fordonens huvudkomponenter och styrsystem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilar och lätta transportfordon samt deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven utför, i samråd med handledare, underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av personbilar och lätta transportfordon samt deras huvudkomponenter och tillhörande system. Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med funktions- och säkerhetskontroller.

I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag verktyg och utrustning. Eleven använder även med viss säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel. Dessutom arbetar eleven på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilar och lätta transportfordon samt deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven utför, efter samråd med handledare, underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av personbilar och lätta transportfordon samt deras huvudkomponenter och tillhörande system. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med funktions- och säkerhetskontroller.

I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning. Eleven använder även med viss säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel. Dessutom arbetar eleven på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilar och lätta transportfordon samt deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven utför, efter samråd med handledare, underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av personbilar och lätta transportfordon samt deras huvudkomponenter och tillhörande system. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av enklare fel i samband med funktions- och säkerhetskontroller.

I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning. Eleven använder även med säkerhet manualer, scheman och digitala hjälpmedel. Dessutom arbetar eleven på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation tekniska begrepp och uttryck. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.