Hela sveriges kurser och ämnen

Grundläggande säkerhet, SJOGRN0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Överlevnadsteknik

  • Nödsituationer till sjöss.
  • Livräddningsutrustning ombord på fartyg.
  • Livbåts- och livflotteutrustning.
  • Personlig livräddningsutrustning.
  • Överlevnadsmetoder.
  • Handhavande av radioutrustning, pyrotekniska signaler, emergency position indicating radio beacon (EPIRB) och search and rescue transponder (SART).

Brandskydd

  • Grundläggande brandteori.
  • Brandskyddsorganisationen ombord på fartyg.
  • Brandskyddsutrustning, brand- och rökdetektorer samt automatiska brandlarm.
  • Brandskyddsåtgärder på fartyg.
  • Släckmedel och släckmetoder samt rökdykning.

Första hjälpen

  • Kroppens uppbyggnad och funktioner.
  • Lägesbedömning av olycksplats och skadade.
  • Omedelbara åtgärder vid olycksfall, ABC-vård och HLR.

Nödåtgärder

  • Nödrutiner ombord på fartyg.
  • Nödsignaler, larmlistor, samlingsstationer och nödutgångar.
  • Åtgärder vid nödsituationer och larm.
  • Interna kommunikations- och alarmsystem.
  • Värdet av utbildning och övningar.

Skydd av den marina miljön

  • Sjöfartens påverkan på den marina miljön.
  • Miljöskyddsåtgärder på fartyg.
  • Hantering av farligt gods.

Personlig säkerhet

  • Säkra arbetsprocedurer samt säkerhetsinstruktioner.
  • Säkerhets- och skyddsutrustning.
  • Skyddsåtgärder vid ingång i slutna utrymmen.

Relationer på arbetsplatsen

  • Förutsättningar för och hinder mot god kommunikation mellan individer och grupper inom besättningen.
  • Relationernas betydelse på arbetsplatsen.
  • Grundläggande principer för samarbete och konfliktlösning.
  • Anställningsvillkor, sjömäns rättigheter och skyldigheter, riskerna med alkohol- och drogmissbruk.

Åtgärder mot uttröttning

  • Nödvändigheten av vila samt effekterna av sömnbrist och störd dygnsrytm.
  • Arbetsscheman och effekterna av förändringar i dem.
  • Effekterna av fysisk och psykisk stress.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö. Dessutom beskriver eleven översiktligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg. Vidare beskriver eleven översiktligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd. Eleven diskuterar översiktligt risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör enkla riskbedömningar.

Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg. I arbetet använder eleven i enkla situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö. Dessutom beskriver eleven utförligt rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg. Vidare beskriver eleven utförligt fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd. Eleven diskuterar utförligt risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör riskbedömningar.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg. I arbetet använder eleven den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven genomför med viss säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr säkerhet, miljöskydd och arbetsmiljö. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rederiets och fartygets säkerhets- och miljöskyddsorganisation samt de säkerhets- och miljöskyddsuppgifter som utförs på handelsfartyg. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat fartygets tekniska utrustning för säkerhet och miljöskydd. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat risker med drogmissbruk och uttröttning samt gör välgrundade riskbedömningar.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i samband med säkerhets-, miljöskydds- och arbetsmiljöarbetet på fartyg. I arbetet använder eleven i komplexa situationer den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven genomför med säkerhet sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer