Hela sveriges kurser och ämnen

Skogsskötsel 1, SKGSKO01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Svenska trädslag samt deras egenskaper, ståndortskrav och användningsområden.
  • Begreppet ståndortsindex.
  • Vanliga skadegörare på växande träd.
  • Förebyggande åtgärder mot vanliga skadegörare på växande träd.
  • Grundläggande metoder för tolkning av skogsbruksplaner.
  • Röjning och uppföljning av röjningsarbete i olika typer av bestånd.
  • Markberedning och olika föryngringsmetoder.
  • Gallring och grundläggande metoder för uppföljning av gallring.
  • Grundläggande metoder för skogsuppskattning samt användning av skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
  • Bonitering med höjdutvecklingskurvor.
  • Ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsskötsel.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Certifieringssystem inom skogsbruk.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel skogsvårdslagen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver översiktligt deras egenskaper och användningsområden. Eleven redogör också översiktligt för innebörden i begreppet ståndortsindex. Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.

Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven använder i samråd med handledare teknisk utrustning. Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt deras egenskaper och användningsområden. Eleven redogör också utförligt för innebörden i begreppet ståndortsindex. Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.

Eleven tolkar med viss säkerhet skogsbruksplaner. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning. Eleven använder också med viss säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar. Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med enkla omdömen.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet och namnger, i samband med fältstudier, de vanligaste svenska trädslagen samt beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper och användningsområden. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för innebörden i begreppet ståndortsindex. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste skadegörarna på växande träd samt för åtgärder för att förebygga skador.

Eleven tolkar med säkerhet skogsbruksplaner. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom skogsvård och avverkning. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare gallringsarbete och uppföljning av gallring. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven använder efter samråd med handledare teknisk utrustning. Eleven använder också med säkerhet skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar. Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.